mandag 18. oktober 2010

A brand new day...

...and a brand new blog!

Trenger en blogg handle om så mye spennende bestandig? Hva med alle de små ting som gjør dagene lysere? Jeg har prøvd å blogge før, men ender alltid opp med å tenke "Hva har jeg egentlig å skrive om?", men nå skal jeg skrive om de små ting, ikke de store. Små lyspunkt i dagen (og kanskje noen ikke fullt så lyse), fine sanger, sterke historier, dikt som rører osv...

Målet? Bli flinkere til å legge merke til de små tingene i hverdagen for det er jo alle de tusen småtingene som teller i lengden! De små sommerfuglslagene som til slutt blir til de store, avgjørende tingene. Kanskje jeg klarer noen små ord hver dag? Vi får se!

Og med det, noen kloke ord fra noen som kunne det med kloke ord -

The road not taken
Robert Frost

Two roads diverged in a yellow wood
And sorry I could not travel both
But be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
because it was grassy and wanted wear;
Bhough as for that, the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no steps had trodden black
Oh, I kept the first for another day
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever go back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I ---

I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.



Et av de flotteste diktene jeg vet og med mange gode minner til året på engelsk årsstudium med mine kjære Ida'er, Julie, Even, "Kokolai" og alle de andre fantastiske menneskene som gjorde det året uforglemmelig! Akkurat dette diktet laget Stor-Ida en nydelig melodi til og vi sang den sammen både for klassen og for de ansatte på høyskolen senere. Kjempe-stolt over Ida for det ho presterte der - den sangen kommer jeg aldri til å glemme! The road not taken - Vi vet aldri hvilke små valg som vil gjøre den store forskjellen fram i tid, så se deg aldri tilbake og tenk "Hva om..." - det kan skje store ting pga sånne små valg.

1 kommentar: