tirsdag 7. desember 2010

I'm in love with a fairytale!

(Hehe, nå tenker jeg Anders blir ekstra glad i bloggen min! This is for you, Anders! ;) )

Jo, jeg har jo skrevet før om hvordan Oda er veldig fascinert over RLE-undervisningen på skolen, at vi snakker åpent om religioner, hva hvem tror på og at det selvsagt er vanskelig for henne å vite hva ho tror på siden ho bare er 6 år enda, at det er greit å tro på det ho vil og at ho selvsagt ikke må "tro" det samme som vi gjør osv... I dag kom det en god replikk her da ho satt og las Snekker Andersen for lillebror og vi begynte å snakke om nisser og om de virkelig fantes eller hva... Vi snakka litt fram og tilbake og så kommer det fra Oda: "Det er med nisser som med Gud og Jesus, mamma! Noen tror og andre ikke!" Hehe! Jeg har tidligere sagt (ikke til Oda altså) at selv om jeg vet at det for mange IKKE er sånn og at jeg har full respekt for at andre tror, så er Bibelen like mye eventyr for meg som Rødhette og ulven, Askeladden, Tyrihans eller sånn, så det var virkelig en snedig replikk fra den unge damen vår!

Apropos Oda - i kveld har vi vært på avslutning på svømminga der Oda fikk diplom og merke for fullført kurs og i tillegg kunne vi kjøpe TRE merker til fordi ho har oppfyllt svømmekravet for 4., 5. OG 6.klasse! Klart jenta skal få merkene da!! :) Flinke jenta, altså - mamma'n er veldig stolt! ;) (Ja da - mange barn svømmer godt som 6-åringer, men Oda har vært veldig skeptisk en god stund og plutselig løsnet det og ho svømte 200 meter på en gang, noe som tilsvarer 6.klassekravet!!)

Ellers må jeg si at jeg blir forundret over hvor lite kustus folk har på ungene sine! Det er selvsagt greit at unger leker, bråker litt og løper litt rundt, men det må da gå an å lære dem å ta hensyn til andre mennesker likevel? Jeg skulle gå på do mens det var kaker, og da var det mange unger som rasa ute i gangen og løp fram og tilbake framfor dodøra og selv etter jeg fikk kommet meg helt borttil og tok tak i håndtaket, så løp de mellom meg og døra - pressa seg mellom, dytta og styra! De samme ungene var det jo som da ungene skulle få forsyne seg med kaker, dytta seg fram, puffa de andre ungene til side og ikke tok noe hensyn, men det "vittigste" var jo å legge merke til at det var foreldrene til de barna som skravla høyt under diplomutdelingen så "sjefen" måtte stå og rope for at folk skulle høre hva han sa! Ungene hørte i det minste når noen hysja, men de voksne bare fortsatte! Mange synes kanskje jeg er veldig streng med Oda, men ho lekte og kosa seg der ho også, bare med hensyn til de rundt seg, og når først diplomutdelinga startet, satt ho pent på stolen sin og klappa for alle som fikk. Det tok lang tid og ho syntes vel ikke det var veldig spennende, men ALT skal ikke være spennende og gøy hele tiden, en må lære seg til at noen ganger må en faktisk sitte stille og vente på sin tur også! (Og hvis noen foreldre er innom her som var på avslutningen i kveld og blir fornærma fordi de kjenner seg igjen, så bør dere kanskje gå litt i dere selv og tenke over hvordan ungene oppleves av andre mennesker! SLITSOMT var det!)

Uansett - etter 2 1/2 time på avslutning i et KOK-varmt lokale, med unger løpende og skrikende rundt osv så sprenger hodet og jeg vurderer å ta kvelden nå før jeg har kommet opp i dagens mål på eksamensoppgaven, og heller bruke dagen i morra effektivt. Jeg tviler på at det kommer noe fornuftig ut av det slitne hodet mitt nå uansett, så da er det kanskje bedre å få en natt med forhåpentligvis LITT mer søvn enn den forrige og være opplagt til skriving fra morgenen i morra?! Tror nesten jeg satser på det!

2 kommentarer:

  1. Så gøy med å så mange merker. Hvilket kurs er det Oda har gått?

    Vetle går på Hval-kurset nå.

    SvarSlett
  2. Oda gikk på selkurs (det nye med forelder med i vannet), så det ene merket var for fullført kurs og de tre andre for svømmemålene i 4., 5. og 6.klasse. Svømmer bare på ryggen da, selv om ho kan litt bryst også. Tryggest på ryggen virker det som! :p

    SvarSlett