tirsdag 30. november 2010

All I want for Christmas is...

Oda og jeg snakka om julegaver i dag. Ho syntes det var rart at jeg hadde kjøpt en gave til meg selv for det var jo ikke noe spennende, men jeg fortalte at det viktigste for mamma i jula ikke er om jeg får så og så mange gaver, hva gavene er osv, men at jeg vet at Andreas og Oda har det bra. "Men det er jo ingen pakke, mamma! Den kan jo ikke pakkes inn! Det er jo bare sånn hjerte-ting det!!" Så jeg forklarte at for mamma så var de beste gavene sånne "hjertegaver" som f.eks. å vite at de to har det godt og jeg sa også at det ikke var så lett å skjønne det der før en er mamma selv, men da fikk jeg til svar "Jeg skjønner det nå, mamma. Jeg GJØR det!" Hehe! Jeg husker at mamma ønska seg snille barn til jul og selv om jeg ikke ønsker meg SNILLE barn (de er jo allerede så snille som det går an!) så ønsker jeg meg glade, fornøyde, trygge barn og barn med hjerterom til alle som er snille mot dem og ønsker dem godt. Jeg syntes det var så kjedelig at mamma svarte "Snille barn", men nå er jeg jo like "ille" selv! Det er ingenting som vil glede meg mer til jul enn å ha to smilende barn som har det godt. Det kommer jeg til å ønske meg hvert år resten av livet!

Nå er kalenderen på plass her. I år er det en blanding mellom Pernille og min sin kalender som mamma laga til oss, og votte-kalenderen til Oda. Hver dag finner Oda et kort i dagens vott der det står en gåte på hvor ho kan finne dagens gave. I morgen er gaven figurstrikk - det har ho ønsket seg veldig, så tenker det blir populært! Koselig å henge opp min (og Pernille sin) gamle kalender i vårt nye (gamle?!) hus med Oda stående ved siden av meg med verdens største øyne og verdens største smil! Jul er magisk når en har sånne små i hus som gleder seg over alle små ting som skjer og det blir bare mer og mer magisk for hvert år. Oda vet jo innerst inne at det ikke egentlig finnes nisser, men ho vil så gjerne tro på det, så vi leker at det finnes mens vi blunker til hverandre for begge vet jo at det er på lek. "Det er jo bestefar som er nissen, mamma. Det vet vi! ;) "

2 kommentarer:

  1. :) forventningsfulle og glade unger.Ingenting er bedre eller gir mer julestemning i et mammahjerte.
    Her har vi fåttopp de to hjemmebroderte kalenderne.På de henger 46 gaver foreløbig( bare de to minste som bruker dem i år) de to siste gavene må på i morgen.Skal også ha singsang jul kalender,men der manglet jeg litt småstæsj før jeg henger den opp.
    Gleder meg til å synge Tenn Lys med barna i morgen.Det er sang nr 1 i singsang jul.

    De to eldste må vel få en slags kalender de også, selv om de er 17 og 18:)
    Men nå er det natta....

    Stilig med gåte i en vott:)

    SvarSlett
  2. Flax-kalender, Bente! Det har Kent og jeg... Koster mamma'n lite å fikse, men de kan faktisk tjene litt på det. Har vunnet en liten sum hver gang jeg har hatt flax-kalender jeg! ;)

    SvarSlett